< 2021.01 >
H K Sz Cs P Sz V
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Elhunyt Babós Gyula - Nekrológ


 

Fájdalommal tudatjuk azokkal, akik szerették, ismerték, tisztelték, hogy kollégánk és barátunk a Pro Urbe kft. alapítója, igazgatója és lelke, Babós Gyula okl. építőmérnök 2020. november 24.-én nemes lélekkel, nagy önfegyelemmel, sportemberhez méltó küzdelem után szeretteitől körülvéve, befejezte földi pályafutását.

Nemes egyénisége, szakértelme, segítőkészsége továbbra is köztünk él.




 

 

Felénk, közlekedéstervezők felé gyakran megfogalmazott hiányérzet, vagy akár kritika a szakági szemléleten túllépő, a város egészében, mint organikus egységben gondolkodás hiánya. Miközben, ki tagadná a közlekedés települést formáló, városszerkezetet alakító, a városi lét minőségét befolyásoló hatását.  E hiányérzet csökkentéséért végzett szakmai, szakmaközéleti frontvonal súlyos vesztességet szenvedett. Életének 68. évében elhunyt Babos Gyula építőmérnök, városi közlekedési szakmérnök, a Pro Urbe kft alapítója, igazgatója, vezető tervezője.

Gyula szakmai, szakmaközéleti munkájában 43 éven át egybefonódott az urbanisztikai és a közlekedés tervezői aktivitás. Ezen elkötelezés részeként vezetett útja első munkahelyéről, a Főmtervből a VÁTI-ba, majd ott megismert alkotótársaival 1990-ben a Pro Urbe Kft-be, és ezen elkötelezés részeként alapította, majd vezette haláláig a mérnökök kamaráján belül a Terület- és Településtervezői szakosztályt, és volt elnöke az Urbanisztikai Társaságon által alapított Magyar Urbanisztikai Tudásközpont felügyelőbizottságának.

Tervezői, kutatás fejlesztési munkáit teljességében sorolni reménytelen kísérlet lenne. Már pályakezdőként alakíthatta a Flórián tér közlekedési, közterületi arculatát, aztán számos út- és városi tértervezés, Eger, Pécs, Paks, Veszprém, Nagykanizsa, Jászberény, Kiskunhalas rendezési terveinek közlekedési munkarészei, Sopron, Veszprém intermodális közösségi közlekedési csomópontjainak tervezése őrzik szakmai tevékenységének nyomait. A közlekedés szakági kalodáit nyitogató törekvések eredménye volt az általa vezetett cég számos eredménye, mint például a „Bevásárlóközpontok és ipari parkok közlekedési hatástanulmányának módszertana” című KHVM kutatási feladat sikere, az intermodális közösségi közlekedési csomópontok KözOP projektekhez kidolgozott MAÚT tervezési útmutatója, vagy a nemzetközi díjak a Hűvösvölgyi intermodális csomópont tervezéséért a Nemzetközi Tömegközlekedési Szövetségtől, illetve az Európai Területi Tervezők Tanácsának elismerése Nagykanizsa városközpont forgalom csillapítási tervéért.

Több, mint évtizede, már megérintette a – talán éppen mély emberi, szakmai elkötelezéseiből és az emiatt viselt terheiből eredő – betegség, de ereje, belső tartása és családja szerető gondoskodása akkor még elég volt ahhoz, hogy hosszú éveken át, a tőle megszokott  aktivitással és felkészültséggel legyen fontos szereplője cége és szakmánk működésének, életének. Most, e második kihíváshoz, már kevés volt az akaraterő és a vigyázó környezet.

Kevesebbek lettünk hiányoddal Gyula, emléked munkáid mellett szívünk is őrzi.

Nyugodj békében.

Molnár László Árpád